Vegansk uppstickare siktar på internationell expansion

blank

Oh Mungood är namnet på ett av de hetaste namnen på veganmarknaden i Sverige. Bakom företaget står grundaren Caroline Nilsson och koncept-burgaren som baserats på “Orsa-burgaren” som hon åt som barn och inte kunnat glömma sedan dess. Nu siktar Caroline på ta in nytt kapital med målet att lansera utomlands.

Veganska produkter är större och hetare än någonsin och i Sverige har vi ett enormt brett utbud med växtbaserade produkter för alla tillfällen. Bland de senaste produkterna som har lanserats är vegansk fiskalternativ, men trycket för veganska hamburgare är allra störst.

Därför valde Caroline Nilsson, som bland annat var med och skapade den alkoholfria ginen Ceders, att grunda ett nytt veganskt varumärke mitt under den pågående pandemin. Idag 2 år senare går det som tåget för bolaget som säljer sina produkter till flera av de största livsmedelsbutikerna däribland Ica, Hemköp, Coop och Mathem. Man planerar dessutom att lansera en formbar färs till hösten och har planer på en lång rad olika veganska produkter.

Men först siktar man på att ta in kapital för att täcka en internationell lansering.

“Idag finns vi i några butiker i Danmark. Men planen är att under 2023 gå för den internationella marknaden och då ta in ännu mer kapital. Pengarna ska också användas till marknadsföring och att lansera fler produkter,” berättar Caroline Nilsson för Breakit.se.

Är du sugen på att testa mer vegansk mat?

Ett av de smidigaste sätten att börja experimentera med mer veganskt och växtbaserat är att använda sig av en vegansk matkasse. Det finns idag ett stort antal veganska matkassar att välja mellan, dels från de stora leverantörerna som Linas Matkasse men även från mindre, specialiserade aktörer som Simple Feast och Marley Spoon.

Lämna en kommentar