Nyttig mat – Guide för att äta nyttigare

nyttig mat

Vill du börja äta nyttigare men inte vet i vilken ände du ska börja? Det finns så många dieter och kostråd numera att det är svårt att veta vad som är nyttigt och inte. Anledningen till den stora mixen av dieter och kostråd beror på att många av oss fungerar olika och påverkas olika av olika typer av mat. Här kommer vi därför ge dig några grundläggande råd och tips hur du kan tänka kring nyttig mat. Det är inte en specifik diet eller strikta regler, utan bara tips och förhållningssätt som hjälper dig.

Definitionen av nyttig mat har blivit bred och förvirrande. Egentligen handlar det om näringsrik mat, det vill säga mat som kroppen mår bra av, full med näring i form av bra kolhydrater, fetter, protein och näringsämnen som vitaminer och mineraler. Samtliga nämnda näringsvärden är viktiga för funktioner i kroppen. De hjälper cellerna som ständigt förnyas och frigör energi, är komponenter för hormoner och kroppens funktion i övrigt. 

Näringsrik mat

Näringsrik mat, det vill säga nyttig mat, är mat som ger dig så mycket näring som möjligt på liten mängd. Motsatsen är näringsfattig mat och här ingår mat som exempelvis innehåller mycket kalorier men lite näring. Det är vanligtvis snabba kolhydrater som socker och mättade fetter som smör. Näringsrik mat å sin sida behöver inte vara lika med lite kalorier, men generellt är det färre kalorier i näringsrik mat. 

Tips på nyttig mat

Vi ger tips på nyttig mat som du kan ha som riktlinjer när du ska handla och laga mat. Först ut har vi grönsaker. Grönsaker går alltid hem och kan i princip aldrig hamna utanför kategorin nyttig och näringsrik mat. Olika grönsaker har olika näringsvärden, men generellt för dem är att de innehåller mycket vitaminer och mineraler. Variera vilka grönsaker du äter och låt grönsaker vara en del av alla måltider du äter. Det finns många nyttiga matkassar, de innehåller generellt mycket grönsaker och detsamma gäller vegetariska matkassar och måltider. 

Annan mat du bör satsa på som är nyttig och bra för kroppen är mat rik på fullkorn och fibrer. Det är vanligtvis livsmedel med mycket kolhydrater, men även grönsaker. Pasta, bröd, ris och liknande finns i fullkornsvarianter och dessa innehåller även mycket fibrer. Annan fiberrik mat är rotfrukter som potatis, morötter, palsternackor och rödbetor, men även olika matgryner och bönor. Fullkorn och fibrer främjar matsmältningen, håller din mage glad och dig mätt längre. Du slipper även större blodsockerdippar mellan måltiderna. 

När det kommer till fetter älskar kroppen omättade fetter. Det hittar du exempelvis i oljor, avokado och nötter. Fett är livsnödvändigt för att kroppen ska kunna producera hormoner och varje cell i kroppen har ett skydd av fett runt sig för att ta hand om sig. Ditt immunförsvar och din sköldkörtel behöver även fett för att fungera optimalt. Däremot är mättat fett i för stora mängder inte bra för kroppen, eftersom det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Mättat fett finns i exempelvis smör, grädde, ost och kött med hög fettprocent. Det är inte farligt att äta, men om du vill äta nyttigt bör du hålla dig till mindre mängder. 

Slutligen bör du alltid se till att ha kompletta måltider. När du äter mat bör det alltid finnas kolhydrater, fett, protein och grönsaker på tallriken. Följ tipsen ovan för att hitta nyttigare alternativ och ha en balans av allt. Om du är osäker och behöver inspiration kan vi rekommendera följande matkassar som är nyttiga och näringsrika till dig:

  • Middagsfrids matkassar med fokus på bra råvaror och hälsa.
  • Ecovivas matkassar med ekologiska råvaror och mycket grönsaker.
  • Simplefeast erbjuder hälsosamma måltider, även dem med grönsaker i fokus då företaget är helt veganskt.
  • Better Feast är en ny aktör på den svenska marknaden med ett stort hälsofokus med viktminskningskassar och färdiglagade matlådor.

Glöm inte bort att unna dig

Hälsosam mat i all ära – vi borde alla ta hand om oss bättre! Men det innebär inte att man ska lida eller begränsa sig för mycket, det kan nämligen vara skadligt att vara “för hälsosam”. Därför gör det verkligen inget om man då och då unnar sig en bit tårta eller ett par sötsaker efter maten. Problemet är bara att de flesta matkassarna idag saknar möjligheten att beställa efterrätter och sötsaker. Därför kan vi istället rekommendera att du köper efterrätter på egen hand, eller varför inte specialbeställa en bildtårta för nästa fest?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.