Hemköp vill hjälpa dig ta klimatvänliga beslut

I ett försök att bidra till halveringen av den klimatpåverkan som vår konsumtion har på världen har Hemköp blivit första matbutiken i Sverige med klimatskyltning. Från och med vecka 17 kommer alla Hemköps butiker ha skyltar som lyfter fram klimatsmarta livsmedelsval i butiken.

Baserat på en Sifo-undersökningen som genomfördes på uppdrag av Hemköp vill dryg 70 procent av Sveriges befolkning att deras matbutik ska hjälpa dem välja varor ut en klimatsynpunkt. Därför har Hemköp nu valt att inför klimatskyltning i alla sina 200+ butiker i Sverige.

Skyltningen kommer fokusera på sex olika kategorier, däribland frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror.

“Detta är ytterligare ett sätt att stärka vår position inom hållbarhetsområdet. Hemköp ska bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030, och det här är ett steg i den riktningen”, berättar Hemköps vd Simone Margulies, i ett pressmeddelande.

Hemköp har under en period testat den nya skyltningen i 7 utvalda butiker och med stor framgång. En av de utvalda butikerna var Hemköpsbutiken på Kungsgatan i Norrköping.

“De redan medvetna kunderna sa att de fick en bra påminnelse. I framtiden tror jag alla  konsumenter vill och kommer att kräva någon form av skyltning och vägledning. Så det blir med tiden en hygienfaktor både för mig och mina kunder, och det är bra att vi inom Hemköp går i bräschen”, berättar butikschef Per Arén.

Lämna en kommentar