De traditionella matkassarna som erbjuds av Linas Matkasse, Simple Feast och liknande har på sistone fått konkurrens av företag som vill göra det lättare och snabbare att få matkassar levererade. Nu väljer även matleveransjätten Foodora att storsatsa på den nya marknaden.
I början av juli var Breakit bland de första att rapportera att företaget Vembla tagit in nytt kapital för att kunna pressa ner sina matleveranser till under 10 minuter. Även Budbee som Airmee har tagit in kapital de senaste månaderna och racet till toppen är nu i full gång.
Sist att ge sig på marknaden med stora investeringar är Foodora som erbjuder matkassar under slogan: allt från köttfärs till välling på 15 minuter.
“Det är en mycket spännande utveckling som sker nu och den går väldigt fort… Hemleverans av matvaror på 15 minuter kommer att bli den nya normen” berättade Foodoras koncernchef nyligen i ett pressmeddelande.
Nya matbutiker för snabbare leverans
För att lyckas med att leverera mat på rekordtid kommer Foodora satsa på att öppna fler matbutiker över hela landet. Idag har företaget 10 matbutiker utspridda över landet och målet är att man, innan årsskiftet, ska öppna 15 nya butiker för att totalt sett ha 25 butiker utspridda från Malmö i söder till Luleå i norr.
Foodoras första matbutik med hemleverans öppnade i Stockholm under 2020 och konceptet spred sig snabbt till bland annat Göteborg, Lund, Malmö och Uppsala.
Leverans av matvaror vs. färdiga matkassar
Skillnaden på vanliga matkassar och de som numera erbjudas av Foodora är att du själv skapar dina Foodora-kassar precis som när du handlar på ICA eller beställer från Mathem.se.
En traditionell matkasse, å andra sidan, levereras till dig med recept och planerade måltider som du själv förbereder hemma. Fördelen med det är att du slipper planera vad du ska laga och äta, något som hittills har hjälpt hundratusentals spara både tid och energi samtidigt som många också börjat äta en mer balanserad kost.